Van, akinek csípőből megy a névadás, de előfordulhat, hogy hosszú hetek, mire megszületik a megfelelő név. A bizniszed nevét nem árt jól megfontolni, hiszen a beazonosítás szempontjából elsődleges. Nézzük, hogyan születik a tökéletes süti biznisz név!
Ezeket érdemes átgondolni:
- Szabad-e a kigondolt név? Nagyon kellemetlen, ha később ugyanazzal, vagy egy hasonlóval találkozol. Még kellemetlenebb, ha a vásásrlók összetévesztenek titeket, így alaposan járd körbe, hogy foglalt-e a név!
- Nézz körül, hogy a közelben van-e hasonló hangzású név? Ha igen, jobb lesz egy másikat kitalálni.
- Akkor használd a saját- (teljes!) neved, ha énmárkát szeretnél építeni, tehát mint cukrász/pék 100%-ban felvállalod magadat. (Mondjuk ez szerintem nagyjából elkerülhetetlen.) A „Julcsi cukrászdája” nem ez a kategória, és ettől mindenkit óva intek! Viszont, ha a neved választod, mint Gibsz Jakab, vagyis mint márkanév, akkor ehhez érdemes egy klassz GJ logót párosítani.
- Nagyon leszűkített termékekre utaló nevet csak akkor vállalj be, ha biztosan nem fogsz a jövőben eltérni a termékpalettától. Pl.: X macaronozó, ha a macaronhoz passzoló francia cukrásztermékkel fogsz foglalkozni, akkor rendben van. Ha viszont szeretnél még pogácsát és mézeskalácsot is készíteni, akkor nem ajánlatos ennyire szűkre szabni a nevet, mert zavaros benyomást kelt, és nem fogják érteni a vásárlók, hogy végülis mit lehet tőled rendelni.
- A szóviccet, poénkodást nem ajánlom. Egyrészt, ami neked vicces, nem biztos, hogy a vevődnek az. Másrészt, komolytalan benyomást keltenek az ilyen nevek. Neked pedig a bizalom megteremtése és a visszatérő vásárlók generálása a cél!
- Magyar vagy idegennyelvű név? Hmm ez már izgalmasabb kérdés! Ha magyar piacon szeretnél mozogni, akkor a magyar, vagy legalábbis magyaros névre szavazok. Lehet, hogy menő egy angol, francia vagy olasz név, de számolj azzal, hogy sokan nem beszélnek idegen nyelveket. Ez azért fontos, mert egy idegen név kiejtése problémás lehet, és azzal a vásárlókat hozod akaratlanul is kellemetlen helyzetbe, ha nem tudják kimondani. Még az is lehet, hogy pont emiatt nem mennek vissza hozzád, illetve nem ajánlanak tovább, mert nem akarnak cikis helyzetbe kerülni mások előtt.
- A csúnya szavak, mint „fu*ck, a*ss” szintén kerülendő. Legyen annyi elég, hogy ne tedd!
- Ha több név is tetszik, de nem tudsz dönteni, szavaztasd meg a Facebook oldaladon a követőiddel, hogy melyik legyen! Ezzel máris bevonod a célcsoportot, és még örülni is fognak, hogy kikéred a véleményüket!
- A népszerű szavakat érdemes szintén elkerülni, mint pl.: édes, finomság, kicsi, pici, sweet, desszert, kuckó. A kicsinyítő képzős neveket is ide sorolnám: -ka, -ke, -cska, -cske.
- Ha hozzád kötődik a név, és el tudod mesélni, hogy miért az lett a műhely neve, az egy nagyon jó dolog a jövőre nézve. Írhatsz róla a blogon, vagy az interjúk során el tudod mesélni. Plusz pont, ha mindezt érdekesen tudod tálalni!
- Kitalálhatsz egy fantázia nevet is! Arra figyelj, hogy könnyen ki lehessen mondani, könnyen le lehessen írni, és hangozzon jól! Ezeket a neveket úgy lehet elővarázsolni, hogy leírod a számodra szimpatikus szavakat, és azokat összemixeled. Az is megoldás lehet, hogy körülnézel más iparágak termékei között, majd kicserélgeted a betűket! Ezekből könnyen kikerülhet az évszázad gasztro vállalkozásának neve! Hajrá!