Barion Pixel

Most olyan tanulságokat fogok ismertetni, amelyeket nem szoktak hangosan kimondani. Márpedig ezek a felismerések nagyon erősen meghatározzák a süti bizniszed, és annak sikerét is!

A Te bizniszed, ahol Te vagy a főnök és csak Te hozod a szabályokat

Az egyik legjobb dolog a saját bizniszben, a szabadság, és a tudat, hogy Te vagy a főnök. Ez persze sok vívódást is hoz magával, de ahogy haladsz az úton, a tapasztalataid még ügyesebbé tesznek. Fontos, hogy már az elején fektess le bizonyos szabályokat, és ne érezd azt, hogy másoknak kell megfelelned. (Elárulom, mindenkinek úgysem tudsz.) Szóval, ha valami neked nem fér bele, – mondjuk ha utolsó pillanatban esik be valaki és könyörög egy tortáért, de már vár a család – akkor nyugodtan mondj nemet. Tudom nehéz, de hosszútávon jobban jársz. Ne szoktasd hozzá a vásárlókat, hogy nálad ilyen is van, hogy nem kell tartani a munkaidőt, nem kell időben leadni a rendelést stb… Szóval ehhez a példához; érdemes arra hajtani, hogy elsősorban Neked legyen megfelelő a munkavégzés ideje.

Készülj a sikerre!

Ne azon gondolkodj, hogy mi lesz, ha nem megy az üzleted, vajon a volt munkahelyed visszavenne-e? Mi lehetne majd a B és a C terv? Persze, érthető, mindenki a biztonságra törekszik, aminek szerves része a munkahely-fizetés, világos. Ezzel abban az esetben van baj, ha vállalkozóvá válsz és közben az agyad arra készül tudat alatt, hogy a B vagy C tervre lesz szükség! Logikusan következik, hogy valójában nem arra készülsz, hogy a bizniszed fejleszd és sikerre vidd!

A pénz igenis nagyon fontos!

Tisztázzuk a biznisz vagyis üzlet fogalmát: Gazdasági vállalkozás. Termékek előállításából vagy szolgáltatások nyújtásából, illetve ezek vételéből, eladásából álló, többletjövedelem (haszon) elérésére irányuló tevékenység. (Idézve: Wikiszótár.) Ez alapján, ha belevágsz a süti bizniszbe, akkor legyen egyértelmű, hogy pénzt kell keresned. Nem kell előadni senkinek, hogy nem a pénzért csinálod, meg a pénz nem fontos. Igenis fontos, mert ha nem lesz bevételed és megfelelő profitod, akkor zárhatsz is be. Ez nem pénzéhséget jelent, és nem kell rosszul érezned magad, ha benyújtod valakinek a számlát. (Szintén nem kell lecsípned belőle jófejségből, és szintén nem kell lefele kerekítened… ismerős helyzet?) Egyszerűen csak együtt kell kezelni az üzletet azzal, hogy örömmel sütsz, boldog vagy, ha alkothatsz valakinek! Ugyanolyan örömmel szabd meg az áraidat, és nyújtsd be a számlát. Hidd el, így a vásárlónak is kellemesebb lesz tőled rendelni!

    ceg nev valasztas

    A marketing kötelező

    Valamiért a legtöbben azt hiszik, hogy elég szépet és jól sütni, aztán már jönnek is a megrendelések. Az ma már alap, hogy jó terméket adsz ki a kezeid közül! Látod Te is a csoportokban, oldalakon, hogy nem csak Te vagy ügyes cukrász, hanem szinte bárki megtanulja akár videókból, innen-onnan a szakmát… A marketing fog megkülönböztetni tőlük! Ez egy olyan skill, ami abszolút tanulható, (élő példa jelen!) és beépíthető az üzleted mindennapjaiba!

    Már nem elég ügyesen sütni, dekorálni. Ma, az lesz hosszútávon sikeres cukrász/pék, aki használja a marketinget. Aki nem használja, egy darabig ellesz a barátok rendeléséből, de ez hosszútávon nem lesz elég fenntartani a vállalkozást. Ez a könyv segít.

    Mindig lesz olyan, akinek nem tetszik amit csinálsz!

    Te is biztosan találkoztál már olyannal, aki szerint az ötleted hülyeség, úgy sem fog menni, jól felsülsz majd… Hát, nekik én sem ajánlom, hogy bármibe belefogjanak, nekik biztosan nem való semmilyen vállalkozás! De neked igen, főleg, ha nem tudnak lebeszélni téged! (Ha le lehet beszélni, akkor neked sem való.)

    Ha már a bizniszben vagy és megosztod valamilyen felületen a munkáid, akcióid, – netán már hirdetésed is fut valahol, – akkor valószínűleg találkoztál már trollokkal is. A trollok azok, akik beszólnak, lehúzzák a terméked, gyakorlatilag semmibe veszik a munkád. Azt hiszik ők aztán nagyon okosak, kommentelnek valamilyen jó nagy baromságot, persze mindezt anélkül, hogy tájékozódnának, elolvasnák pontosan miről van szó. Ha trollal találkozol, szabadulj meg gyorsan tőle és a kommentjétől, és ne vedd a szívedre amit írt! Ha viszont láthatóan nem troll, nem rosszindulatú kérdést/észrevételt kaptál, azt mindenképpen udvariasan válaszold meg! Ezek nagyon értékes mondatok lesznek, amelyek segítik a fejlődésed!

    Állítsd fel a szabályokat

    Szabályok nélkül a fejedre nőnek a megrendelők, a beszállítók, a partnerek. Tévedés, hogy az emberek nem szeretik követni a szabályokat! Nem fognak kevesebben rendelni tőled akkor sem, ha nem válaszolsz azonnal az este 7-kor érkezett üzenetre! Munkaidőben lehet ügyfélszolgálatot tartani, kivéve, ha nálad az egy stratégiai előny, hogy non-stop elérhető vagy. Ha viszont ez a stratégia, a szolgáltatásod része, akkor ezt mindenhol kommunikáld! Ellenkező esetben állítsd fel a szabályokat, amelyek a vállalkozásodat támogatják. PL.: munkaidő betartása, megrendelések kezelése időben, beszerzés időben és a partnereidet is szoktasd ehhez! (Ha nem válnak be, nyugodtan cseréld le őket hatékonyabbakra, ez üzlet, nem barátság.)

    Készülj fel váratlan helyzetekre is

    Hát, ez nem könnyű, de legalább tudatosan számolj azzal, hogy nem mindig úgy alakulnak a dolgok, ahogyan azt elsőre elképzeled. Simán felrúgja a menetrendet, ha a gyerek megfázik, otthon kell vele maradni, vagy a kocsid éppen használhatatlan, pedig még be kell szerezned a dekorációs kellékeket stb. stb… (Csak arra akarok kilyukadni, hogy a biznisz nem minden, történnek a dolgok, és előfordulhat, hogy erről a nagy munkában megfeletkezünk.) Emellett jó, ha ezekre is van egy B terv, mit csinálsz, ha kidőlsz pár napra? Mi történik, ha az alkalmazottnak hirtelen el kell mennie pár nap szabira?

    Legyen célod

    Határozd meg a pontos célod, mit szeretnél, hogyan támogassa a bizniszed az életed? Ezt érdemes jól átgondolni, nem csak az üzleti terv, stratégia a fontos, hanem az is, hogy Te magad hogyan tudsz azonosulni a vállalkozásoddal! Ha nem vagy benne önazonos, nem képviseled megfelelően az elképzeléseid, akkor egy hatalmas nagy bizonytalansággal teli viharba keveredsz. Ezt előzd meg, és már a legelején vállald fel magad, a bizniszed, pontosan úgy, mint ahogyan az emberi kapcsolataid, hiszen ez is egy egymást támogató, hosszútávú kapcsolat (talán szerelem is) lesz!

    ceg nev valasztas