Hogyan árazd be a tortád, egyéb süteményed, terméked?
Hogyan árazd be a tortákat, süteményeket, cukrász/pék termékeket, amiket készítesz? (Ha üzleted vagy webshopod van, akkor az eszközöket, cukrászattal kapcsolatos alapanyagokat.)
Erről van szó a videóban:
A cél:
Nyereséges legyen az üzlet, elégedett legyen a vásárló.
Ha megrendelésre készítesz mondjuk egy tortát, már az elején legyen letisztázva, hogy mennyibe fog kerülni.
Ki kell számolni az alapanyagokat, -de idáig mindenki elszokott jutni egyedül is sikeresen. 🙂 Példa: Ha 6 órát dolgoztál vele, akkor a 20- 30 százalékos „órabér” nem lesz elég. Gyakorlás szinten még rendben van. Később, ahhoz, hogy profit is legyen belőle, és vállalkozás szinten foglalkozhass ezzel, -és meg is élj belőle,- akkor nem lesz elég.
Miért gyakori, hogy alul árazzuk a saját munkánkat?
- Mert még nem bízunk magunkban eléggé.
- Mert kezdők vagyunk.
- Mert nem ismerjük még a piacot.
- Mert tudat alatt keressük a hibát, és ennek hangot is adunk, még akkor is, ha más észre sem veszi. Szóval legyen egy kicsit olcsóbb…
- Mert a konkurencia olcsóbb.
- Mert az olcsót könnyebb eladni. (Tévhit.)
Ne add áron alul!
Ha nem adod a terméked olcsón, akkor az azt is jelenti, hogy Te „mindent,” (a tudást, tapasztalatot is beleértve) beleteszel abba a termékbe. Ez a termék lehet akár egy workshop is, vagy bármi más, amivel foglalkozol. Ha nem az olcsó kategória, akkor az biztos, hogy Te abból a maximumot fogod kihozni. (Nem aludnál nyugodtan, ha nem így lenne.)
Nem érdemes áron alul dolgozni, és áron alul adni a saját termékeinket. Az ár egy irányt mutat. A legtöbb esetben az ár a minőségre utal, és valóban összhangban is van az értékkel. (Ár-érték arány.)
A megítélése is más lesz annak annak a cégnek, aki nem a legolcsóbbak közé tartozik.
Ne a legolcsóbbnak közé tartozzunk. Ne húzzuk le a saját munkánkat, és ezzel együtt a piacot.
Ismerős kérdés! Vagyis az ismerősöknek olcsóbban „kell” adni?
Az ismerősökkel előbb-utóbb valamelyik oldalról nagy eséllyel ki fog alakulni egy kellemetlen érzés. Vagy Te fogod azt érezni, hogy:
„Ismerős… párszor láttam a buszon… kevesebbet kell tőle kérnem…”
„Csinálhattam volna 6 másik tortát ennyi idő alatt, sokkal jobb árért.”
Az ismerős oldaláról megközelítve:
„Nem merek már tőle rendelni, mert nem kéri el a teljes árat… Inkább rendelek mástól, fesztelenül.”
Ez is teljesen jogos, nem szeretünk „tartozni valakinek” még akkor sem, ha csak átvitt értelemben vett tartozásról van szó. Biztos Te is találkoztál már ehhez hasonló helyzettel. Ezért érdemes a normális árat megadni mindenkinek. Még az ismerősöknek is. Hiszen az ismerős is azért megy hozzád, mert szép és finom amit készítesz, és inkább tőled vásárol, mint egy másik cukrásztól. Ezt örömmel teszi. Ez így rendben is van.
Mi számít jó árazásnak?
A jó ár az, amit egy másik hasonló termékkel nem lehet összehasonlítani. Ahhoz, hogy ne lehessen az árakat összehasonlítani, valamilyen pluszt kell nyújtani. Erre van sok megoldás: pl. ha csomagokban értékesítesz süteményeket, nem tudják összehasonlítani a másik cukrászdában lévő süteményekkel. Ezen belül pedig valamilyen élményt érdemes teremteni, ami hozzád köthető, és ezzel megint csak összehasonlíthatatlan leszel a többi céggel szemben.
Mik lehetnek ezek az élmények? Például a csomagolás, hogy milyen a feelingje, amikor átadod a megrendelt tortát. Vagy, ha webshopból rendelnek Tőled valamit, akkor milyen extra figyelmesség vár még a vásárlókra.
Az alkudozás
Ha a vevő elkezd alkudozni, hogy nem lehetne-e olcsóbb a torta, akkor a legjobb stratégia, ha nem engedsz neki. Ha olcsóbbat akar, olcsóbb tortát kell ajánlani a számára.
Konkrét érvekkel el lehet magyarázni, hogy miért lesz jó neki, ha nem spórol azon a menyasszonyi tortán. Miért nem érdemes spórolni a gyümölcsökön, a cukorvirágon vagy bármilyen díszítő elemen, amitől minőségivé válik a torta. Persze lesz olyan, aki ezt nem fogja elfogadni. Belőlük nem lesz olyan vevő, aki örül és megbecsüli a munkádat. Jobb őket kedvesen leépíteni a saját nyugalmad érdekében.
Ha eszközöket, alapanyagokat értékesítesz
Ha eszközöket, alapanyagokat árulsz, akkor van egy fix árrés, és csak azzal tudsz dolgozni. Ez nem szokott sok lenni, 20-30 % attól függően, hogy honnan vásárolsz és mekkora mennyiségben. Általában olcsóbban lehet a termékekhez jutni, ha nagy mennyiségben vásárolsz, de azokat utána el is kell adni.
Ha kezdő vagy, jobb kicsiben gondolkodni, és megnézni, hogy mi az, amire szükségük van a vásárlóknak. Ha tényleg csak 20-30 százalék van a termékeken, akkor érdemes a termékekhez kapcsolódó szolgáltatáson is elgondolkodni. Emellett jó megoldás lehet, az előbb említett csomag-összeállítások értékesítése is. Pl.: torta díszítő csomag, amiben szépen össze vannak csomagolva az eszközök és alapanyagok.